Materiały dydaktyczne dla nauczycieli!

Znajdź materiały
Wydarzenia kalendarzowe
Temat
expand_less
Rosliny i zwierzęta
0
Zjawiska atmosferyczne
0
Muzyka, śpiew, taniec
0
Widz i aktor
0
Poznawanie siebie i otoczenia
0
Czynności samoobsługowe, higiena
0
Plastyka
0
Bezpieczeństwo
0

Pokaż więcej

arrow_drop_down
Rodzaj materiałów
expand_less
Wiersz
0
Scenariusz
0
Książka
0
Piosenka
0
Grupa wiekowa
expand_less
5-latki
0
4-latki
0
6-latki
0
3-latki
0
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Apel bożonarodzeniowy to piękne wydarzenie, które wprowadza wszystkich w świąteczny nastrój, przypominając o istocie świąt Bożego Narodzenia – miłości, pokoju i wspólnocie. Poniższy scenariusz zawiera zarówno elementy świąteczne, jak i refleksję, która pomoże dzieciom, nauczycielom i rodzicom poczuć ducha nadchodzących świąt.


Apel bożonarodzeniowy - scenariusz i scenografia

  • Centralna scena: żłóbek, proste świąteczne dekoracje, choinka, lampki.

  • Dekoracje wokół sceny: symbole świąt – gwiazda betlejemska, ozdoby, świąteczne plakaty.

  • Mikrofon dla narratorów i śpiewaków.

Bohaterowie

  • Narratorzy – wprowadzają widzów w poszczególne części apelu.

  • Anioły – przynoszą radosną nowinę.

  • Maryja i Józef – postacie symboliczne.

  • Pasterze i Trzej Królowie – oddają pokłon i przynoszą dary.

  • Chór – śpiewa kolędy i piosenki świąteczne.

  • Dzieci jako Dzieciątko (symboliczne w żłóbku).


Scenariusz


Wstęp – Powitanie

Narrator 1:
„Witamy serdecznie na naszym apelu bożonarodzeniowym. Boże Narodzenie to czas wyjątkowy, pełen radości, miłości i bliskości. Dziś, poprzez nasz występ, chcemy podzielić się z Wami tymi wartościami.”

Narrator 2:
„Zapraszamy wszystkich do wspólnego przeżywania tej historii – opowieści o nadziei i miłości, która wydarzyła się ponad dwa tysiące lat temu.”


Scena I – Zwiastowanie

Narrator 1:
„W maleńkim Nazarecie, do Maryi przyszedł anioł z niezwykłą nowiną…”

(Maryja siedzi na scenie, rozświetla się światło, pojawia się Anioł.)

Anioł:
„Maryjo, Bóg wybrał Ciebie, byś była Matką Jego Syna. Będzie On Zbawicielem świata i przyniesie ludziom pokój.”

Maryja:
„Niech mi się stanie według Jego słowa. Jestem gotowa.”

(Anioł powoli opuszcza scenę, a delikatna muzyka gra w tle, wprowadzając atmosferę spokoju i refleksji.)


Scena II – Droga do Betlejem

Narrator 2:
„I tak Maryja z Józefem wyruszyli do Betlejem. Była to długa i trudna droga, ale w ich sercach była nadzieja i pokora.”

(Maryja i Józef idą wolno przez scenę, w tle delikatna melodia, np. instrumentalna wersja „Lulajże Jezuniu”). Wchodzą do miejsca, które przypomina stajenkę – prostą, ubogą przestrzeń.)

Narrator 1:
„Kiedy dotarli na miejsce, nie znaleźli miejsca w gospodzie, więc zatrzymali się w skromnej stajence, gdzie tej nocy narodził się Jezus.”


Scena III – Narodziny Jezusa

(Maryja i Józef klęczą przy żłóbku z lalką jako Dzieciątko. W tle zaczyna grać kolęda „Cicha noc”, śpiewana przez chór.)

Chór:
„Cicha noc, święta noc…”

Narrator 2:
„Narodził się Jezus, Książę Pokoju, który przyniósł światu nadzieję. Wszystko wokół zamarło w ciszy, oddając hołd tej chwili.”


Scena IV – Pasterze przy żłóbku

Narrator 1:
„Na polach niedaleko Betlejem pasterze pilnowali swoich stad. Nagle ukazał im się anioł…”

(Anioł ponownie wchodzi na scenę, tym razem zwracając się do pasterzy, którzy wyglądają na zdziwionych.)

Anioł:
„Nie bójcie się! Przynoszę wam dobrą nowinę – narodził się Zbawiciel! Znajdziecie Go w stajence, leżącego w żłobie.”

Pasterz 1:
„Chodźmy natychmiast, oddajmy Mu hołd!”

(Pasterze zbliżają się do żłóbka, klękają i składają dary: skromne owocowe kosze, wełniane kocyki. W tle kolęda „Dzisiaj w Betlejem”.)


Scena V – Trzej Królowie

Narrator 2:
„Wieść o narodzeniu Jezusa dotarła także do Mędrców ze Wschodu. Widzieli na niebie jasną gwiazdę, która prowadziła ich do Betlejem.”

(Trzej Królowie wchodzą na scenę, każdy trzyma dar: złoto, kadzidło, mirrę. Podchodzą do żłóbka i składają swoje dary.)

Król 1:
„Przynoszę złoto, bo jesteś Królem nad królami.”

Król 2:
„Przynoszę kadzidło, bo jesteś Świętym.”

Król 3:
„Przynoszę mirrę, znak Twojego poświęcenia dla świata.”

Narrator 1:
„Królowie, oddając swoje dary, pokazali światu, że narodził się Ten, który jest ponad wszystkim.”

(Chór śpiewa refren kolędy „Mędrcy świata, monarchowie”, a królowie klęczą przy żłóbku.)


Scena VI – Refleksja i zakończenie

Narrator 2:
„Tak narodził się Jezus, przynosząc ludziom miłość, pokój i nadzieję. Niech te wartości wypełnią nasze serca nie tylko podczas świąt, ale każdego dnia.”

Narrator 1:
„Boże Narodzenie to czas bliskości, wybaczania i serdeczności. Życzymy Wam wszystkim, by te święta były pełne ciepła i pokoju.”

(Na koniec wszyscy aktorzy zbierają się razem na scenie. Chór oraz wszyscy uczestnicy apelu śpiewają wspólnie kolędę „Bóg się rodzi”.)


Apel bożonarodzeniowy jest piękną okazją, by przypomnieć o wartościach, które niesie Boże Narodzenie. Dzięki prostym scenom, wzruszającym słowom i kolędom wszyscy uczestnicy mogą poczuć bliskość i radość świąt.

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Muzyczne jasełka to połączenie tradycyjnej opowieści o narodzinach Jezusa z żywą, pełną emocji muzyką. Przygotowany scenariusz zakłada wykorzystanie kolęd oraz współczesnych piosenek świątecznych, które tworzą dynamiczny i wzruszający klimat. Dzięki muzyce i śpiewowi dzieci oraz dorośli mogą wczuć się w atmosferę Bożego Narodzenia i przeżyć historię w nowy, wyjątkowy sposób.


Muzyczne jasełka - scenariusz i scenografia

  • Stajenka w Betlejem – centrum sceny, prosty żłóbek z siankiem, dekoracja w stylu rustykalnym.

  • Pole pasterzy – po jednej stronie sceny, proste ognisko z patyków i lampionów.

  • Pałac Heroda – z boku, miejsce ze złotymi ozdobami i tronem.

  • Anielska chmura – w tle, gdzie pojawią się anioły (biała tkanina, światełka).

Bohaterowie

  • Maryja i Józef – główni bohaterowie.

  • Anioły – przynoszą nowinę, tworzą anielski chór.

  • Pasterze – prości, serdeczni ludzie, symbolizujący ludzkość.

  • Trzej Królowie – przynoszą dar uznania i wdzięczności.

  • Herod – wyniosły, jego postać kontrastuje z pokorą Maryi i Józefa.

  • Narratorzy (Dzieci) – wprowadzają w poszczególne sceny i pomagają opowiedzieć historię.


Scenariusz

Wstęp – Narrator

Narrator: „Dawno temu, w małym miasteczku Betlejem, miało miejsce niezwykłe wydarzenie, które zmieniło bieg historii. Dzisiaj opowiemy tę historię muzyką i pieśnią, aby wprowadzić Was w świąteczną radość.”

(Tło muzyczne: delikatna, instrumentalna wersja „Cichej nocy”).


Scena I – Zwiastowanie

Narrator: „Pewnego dnia, w domu Maryi pojawił się anioł z radosną nowiną...”

(Maryja stoi na scenie. Pojawia się anioł, który zbliża się do niej z jasnym światłem. W tle zaczyna grać utwór „Ave Maria” w wersji instrumentalnej lub śpiewanej przez anioły.)

Anioł:
„Maryjo, nie bój się. Bóg wybrał Ciebie, byś była Matką Jego Syna. Nazwiesz Go Jezus, a On będzie Zbawicielem świata.”

Maryja:
„Jestem służebnicą Pańską. Niech mi się stanie według Jego słowa.”

(Muzyka stopniowo cichnie.)


Scena II – Droga do Betlejem

Narrator: „Maryja i Józef wyruszyli do Betlejem. Droga była długa i męcząca, ale niestrudzenie szli, wierząc, że Bóg jest z nimi.”

(Maryja i Józef wędrują po scenie, w tle słychać spokojny podkład muzyczny np. „Kolęda dla nieobecnych”). Kiedy docierają do Betlejem, zapada cisza.)

Maryja:
„Józefie, jestem zmęczona. Czy znajdziemy miejsce na nocleg?”

Józef:
„Nie martw się, Maryjo. Znajdziemy miejsce dla Ciebie i Dziecka.”

Narrator: „W Betlejem nie było dla nich miejsca, ale znaleźli skromną stajenkę. Tam, tej nocy, narodził się Jezus.”


Scena III – Narodziny Jezusa

(Maryja klęczy przy żłóbku, Józef stoi obok. W tle zaczyna grać kolęda „Cicha noc”, a dzieci-anioły powoli wchodzą na scenę, tworząc chór.)

Chór Aniołów (śpiewa „Cicha noc”):
„Cicha noc, święta noc...”

(Anioły ustawiają się wokół żłóbka, tworząc aurę pokoju i miłości.)

Narrator: „Narodził się Jezus – Światłość świata i nadzieja dla wszystkich ludzi.”


Scena IV – Pasterze przy żłóbku

Narrator: „Na polach niedaleko Betlejem, pasterze pilnowali swoich owiec. Wtem ukazał im się anioł...”

(Pojawia się Anioł, a w tle słychać delikatny akompaniament kolędy „Gdy się Chrystus rodzi”. Pasterze klękają przed aniołem.)

Anioł:
„Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam wielką radość – narodził się Zbawiciel. Idźcie do stajenki i oddajcie Mu pokłon.”

Pasterze (do siebie):
„Chodźmy zanieść Mu naszą miłość i wdzięczność.”

(Pasterze podchodzą do żłóbka, śpiewając refren kolędy „Dzisiaj w Betlejem”. Składają prezenty – koszyk z owocami, małe owieczki z materiału.)


Scena V – Wizyta Trzech Króli

Narrator: „Wieść o narodzeniu Jezusa dotarła także do mędrców ze Wschodu, którzy podążali za gwiazdą, aby oddać pokłon Królowi królów.”

(Trzej Królowie wchodzą na scenę, każdy trzyma dar: złoto, kadzidło i mirrę. W tle rozbrzmiewa instrumentalna wersja „Mędrcy świata, monarchowie”).

Kacper:
„Przynoszę złoto, bo jesteś Królem nad królami.”

Melchior:
„Przynoszę kadzidło, bo jesteś Świętym, którego wielbią aniołowie.”

Baltazar:
„Przynoszę mirrę, znak Twojego poświęcenia dla ludzi.”

(Królowie klękają przed żłóbkiem, składając dary. Chór aniołów w tle zaczyna śpiewać refren kolędy „Przybieżeli do Betlejem”.)


Scena VI – Spotkanie z Herodem

Narrator: „Kiedy Królowie podążali do Betlejem, zatrzymali się u króla Heroda, by zapytać o nowo narodzonego króla. Herod jednak bał się o swoją władzę...”

(Na scenie pojawia się Herod, siedzący na tronie, otoczony bogatymi dekoracjami.)

Herod:
„Kim jest ten nowy król, o którym słyszę? Znajdźcie go i powiedzcie mi, gdzie jest, abym i ja mógł mu oddać pokłon.”

(Królowie patrzą na siebie z nieufnością, ale odchodzą, nie zdradzając miejsca narodzin Jezusa. Po odejściu królów Herod wyraża złość, a scena się kończy.)


Scena VII – Zakończenie i wspólne kolędowanie

Narrator: „Tak oto narodził się Jezus, przynosząc światu nadzieję, pokój i miłość. Niech każdy z nas weźmie z tej historii przesłanie dobra i miłości.”

(Wszyscy aktorzy gromadzą się na scenie – Maryja, Józef, Anioły, Pasterze, Królowie, Narratorzy i widzowie. Na koniec wszyscy śpiewają wspólnie kolędę „Bóg się rodzi”.)


Muzyczne jasełka pełne śpiewu i emocji przenoszą widzów w czas narodzin Jezusa i pozwalają doświadczyć historii w nowy, poruszający sposób. Muzyka i kolędy tworzą atmosferę radości i pokoju, a występ staje się wzruszającym przeżyciem dla dzieci i dorosłych.

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Jasełka to jedna z najbardziej wyjątkowych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia. Jest to okazja, by wprowadzić widzów w magiczny i pełen ciepła klimat, przypominając o istocie świąt poprzez opowieść o narodzinach Jezusa. Wzruszający scenariusz jasełek pozwala przeżyć te chwile na nowo, w duchu wspólnoty, serdeczności i radości. Dla dzieci i dorosłych jest to szczególny moment, który uczy empatii, pokory oraz szacunku dla tradycji. Poniższy scenariusz jasełek, pełen emocji i pięknych słów, został przygotowany z myślą o głębokim doświadczeniu, które na długo zapadnie w pamięć uczestników i widzów, przynosząc im wzruszenie oraz świąteczną radość.

Wzruszający Scenariusz Jasełek

Scenografia

Scena podzielona jest na trzy części:

  1. Betlejemska stajenka – w centrum z prostą żłóbkiem w otoczeniu siana.

  2. Pole pasterzy – po jednej stronie sceny, gdzie pasterze czuwają przy ognisku.

  3. Pałac Heroda – w tle, na boku, gdzie znajduje się tron i złote ozdoby, sugerujące bogactwo.

Bohaterowie

  • Maryja i Józef – symbolizują prostotę, pokorę i miłość.

  • Aniołowie – pełni światła, wprowadzają wzruszający, mistyczny klimat.

  • Pasterze – skromni, serdeczni ludzie, symbolizujący prosty lud.

  • Trzej Królowie – przynoszą dar wdzięczności i uznania.

  • Herod – dumny, wyniosły, pokazuje kontrast wobec pokory innych postaci.

  • Dzieci (Narratorzy) – recytują krótkie teksty między scenami, wprowadzają i podsumowują poszczególne sceny.


Scenariusz

Wstęp – Narrator

Narrator (Dziecko): „To jest historia sprzed dwóch tysięcy lat, gdy na świat przyszedł Ten, który przyniósł pokój i miłość. To jasełka, w których opowiemy o cichej nocy, ubogiej stajence i cudzie narodzin.”


Scena I – Anioł zwiastuje Maryi

Narrator (Dziecko): „W mieście Nazaret mieszkała Maryja, skromna i dobra dziewczyna. Pewnego dnia nawiedził ją anioł...”

(Na scenie pojawia się Anioł z jasnym światłem. Maryja siedzi na ławce, zdziwiona i lekko przestraszona.)

Anioł:
„Maryjo, nie bój się. Bóg wybrał Ciebie, byś została Matką Jego Syna. Nazwiesz Go Jezus, a Jego życie odmieni losy świata.”

Maryja:
„Jestem służebnicą Pańską. Niech mi się stanie według Jego słowa.”

(Maryja kłania się z szacunkiem, a Anioł powoli opuszcza scenę, pozostawiając za sobą świetlisty ślad.)


Scena II – Droga do Betlejem

Narrator (Dziecko): „I tak Maryja wraz z Józefem wyruszyli do Betlejem. Droga była daleka, a oni nieśli w sercach wielką tajemnicę.”

(Maryja i Józef idą wolno, Maryja opiera się na ramieniu Józefa. W tle słychać delikatną muzykę, symbolizującą ich trud.)

Maryja:
„Józefie, jestem zmęczona. Czy znajdziemy miejsce na nocleg?”

Józef:
„Nie martw się, Maryjo. Znajdziemy miejsce dla Ciebie i naszego Dziecka.”

Narrator (Dziecko): „W Betlejem nie było dla nich miejsca, lecz znaleźli małą stajenkę. Tam, w ciszy nocy, narodził się Jezus.”


Scena III – Narodziny Jezusa

(Maryja siedzi przy żłóbku, delikatnie kołysząc nowo narodzone Dziecko. Józef stoi obok, patrząc na Dziecko z miłością. Aniołowie w tle śpiewają „Cichą noc” lub inną kolędę.)

Narrator (Dziecko): „Narodził się Jezus, Syn Boży, w ubogiej stajence. Bez pałacu, bez złota – ale otoczony miłością.”

(Pasterze z daleka zbliżają się powoli do stajenki.)


Scena IV – Pasterze odwiedzają Dzieciątko

Narrator (Dziecko): „Na polach niedaleko Betlejem, pasterze pilnowali swoich owiec. Wtem pojawił się przed nimi anioł...”

(Anioł staje przed pasterzami, którzy patrzą na niego z lękiem.)

Anioł:
„Nie bójcie się! Oto zwiastuję wam wielką radość! W Betlejem narodził się Zbawiciel! Idźcie do stajenki, tam znajdziecie Dzieciątko w żłobie.”

Pasterz 1:
„Chodźmy czym prędzej, zobaczyć to, o czym mówi anioł.”

(Pasterze zbliżają się do stajenki, klękają i składają proste prezenty: koszyk z owocami, owczą skórę.)

Pasterz 2:
„Przyjmij, Dzieciątko, naszą skromną ofiarę.”


Scena V – Wizyta Trzech Króli

Narrator (Dziecko): „Wkrótce o narodzinach Jezusa dowiedzieli się mędrcy z dalekich krajów. Prowadzeni przez gwiazdę przybyli do stajenki.”

(Trzej Królowie wchodzą na scenę. Każdy niesie dar: złoto, kadzidło, mirrę.)

Kacper:
„Przynosimy złoto, bo jesteś Królem nad królami.”

Melchior:
„Kadzidło, bo jesteś Świętym, którego adorują aniołowie.”

Baltazar:
„I mirrę, znak Twojego poświęcenia dla ludzi.”

(Królowie klękają przed żłóbkiem, składając swoje dary. Maryja i Józef z wdzięcznością kiwają głowami.)


Scena VI – Przesłanie Anioła

Narrator (Dziecko): „Anioł przyszedł znów, aby ostrzec Józefa i Maryję przed Herodem, który szukał Dzieciątka.”

Anioł:
„Józefie, zabierz Maryję i Dzieciątko do Egiptu, abyście byli bezpieczni. Herod nie ma dobrych intencji.”

Józef:
„Dziękujemy za Twoje ostrzeżenie, Aniele. Uczynimy, jak Bóg nakazał.”


Scena VII – Zakończenie i podsumowanie

Narrator (Dziecko): „I tak, Józef z Maryją i Dzieciątkiem opuścili Betlejem, ale narodziny Jezusa przyniosły światu miłość, pokój i nadzieję.”

(Dzieci-aktorzy gromadzą się razem na scenie. Wszyscy trzymają się za ręce.)

Narrator:
„My wszyscy możemy być dla siebie nawzajem jak gwiazda betlejemska – świecąca nadzieją, miłością i dobrocią. Wigilia to czas, gdy możemy być jak ci, którzy przyszli do Jezusa – przynieść mu serce pełne miłości.”

(Na koniec wszyscy aktorzy i widzowie śpiewają wspólnie kolędę „Bóg się rodzi” lub „Cicha noc”, tworząc wzruszające, wspólne zakończenie jasełek.)


Ten scenariusz jasełek pełen prostoty i wzruszających momentów pozwala dzieciom oraz dorosłym poczuć magię narodzin Jezusa i zrozumieć ich symboliczne znaczenie. Wprowadza widzów w świąteczny klimat pełen ciepła, zachęcając do refleksji nad wartością miłości, pokoju i pokory w codziennym życiu.

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas, pełen ciepła, magii i tradycji. Dzieci w przedszkolu z radością czekają na wspólne obchody, a Wigilia to dla nich okazja, aby poznać polskie tradycje, dzielić się radością z rówieśnikami oraz poczuć ducha wspólnoty. Organizacja Wigilii w przedszkolu to doskonała okazja do wprowadzenia najmłodszych w świąteczną atmosferę, pokazania im znaczenia dzielenia się i wspólnego świętowania. Poniższy scenariusz wigilii w przedszkolu zawiera szczegółowy plan zajęć i uroczystości wigilijnej, który pomoże wychowawcom stworzyć niezapomniane doświadczenie dla dzieci.


Wigilia w przedszkolu - gotowy scenariusz

Cele zajęć

  • Poznanie tradycji świąt Bożego Narodzenia i Wigilii.

  • Rozwijanie umiejętności współpracy i dzielenia się z innymi.

  • Wprowadzenie w świąteczną atmosferę poprzez wspólne śpiewanie kolęd, dekorowanie sali i dzielenie się opłatkiem.

  • Nauka symboliki związanej ze świętami (opłatek, choinka, kolędy).

Przygotowanie do zajęć

  1. Dekoracja sali:

    • Przygotowanie świątecznych dekoracji, takich jak choinka, łańcuchy, lampki oraz ozdoby wykonane przez dzieci na wcześniejszych zajęciach.

    • Nakrycie stołów białymi obrusami, ustawienie świec i talerzyków z opłatkiem.

  2. Materiały:

    • Opłatki, małe prezenciki dla dzieci.

    • Świąteczne ozdoby, świeczki, dekoracje choinkowe.

    • Kolędy w wersji instrumentalnej lub z podkładem muzycznym.

    • Koszyk z przysmakami dla dzieci (np. pierniczki, owoce, bakalie).


Przebieg zajęć

1. Powitanie i wprowadzenie w temat Wigilii

  • Nauczyciel wita dzieci i zaprasza je do wspólnego kręgu.

  • Rozpoczyna rozmowę, zadając pytania: „Czy wiecie, co to jest Wigilia?” oraz „Jakie zwyczaje są związane z Bożym Narodzeniem?”

  • Nauczyciel opowiada krótko o tradycji Wigilii: „Wigilia to czas, kiedy rodziny spotykają się razem, dzielą opłatkiem, śpiewają kolędy i czekają na pierwszą gwiazdkę. W Wigilię wszyscy są dla siebie mili i dzielą się radością”.

2. Dekorowanie sali i ubieranie choinki

  • Dzieci wspólnie z nauczycielem ubierają choinkę, zawieszając ozdoby wykonane na wcześniejszych zajęciach.

  • Nauczyciel tłumaczy znaczenie choinki: „Choinka symbolizuje życie, a ozdoby na niej to nasza radość i nadzieja na nowy rok”.

3. Krótka inscenizacja – Opowieść o narodzeniu Jezusa

  • Nauczyciel opowiada historię o narodzinach Jezusa, używając prostych słów i obrazków. Można również wykorzystać teatrzyk lub lalki, aby lepiej zobrazować historię.

  • Dzieci wcielają się w postacie Maryi, Józefa, pasterzy i aniołów, a nauczyciel narruje wydarzenia.

  • Na koniec nauczyciel mówi: „I tak właśnie narodził się Jezus, a my obchodzimy Boże Narodzenie, żeby to upamiętnić i dzielić się radością z innymi”.

4. Wspólne kolędowanie

  • Nauczyciel zaprasza dzieci do wspólnego śpiewania znanych kolęd, np. „Wśród nocnej ciszy”, „Przybieżeli do Betlejem” oraz „Dzisiaj w Betlejem”.

  • Każda kolęda jest krótko omówiona przez nauczyciela, aby dzieci zrozumiały jej treść.

  • Dzieci mogą używać prostych instrumentów, jak tamburyny, dzwoneczki lub marakasy, aby włączyć się w rytm kolęd.

5. Łamanie się opłatkiem

  • Nauczyciel rozdaje dzieciom opłatek, tłumacząc, że jest to symbol dzielenia się i składania życzeń.

  • Dzieci składają sobie nawzajem proste życzenia, np. „Życzę ci dużo uśmiechu” lub „Życzę ci zdrowia”.

  • Nauczyciel zachęca do serdecznych słów i pomaga dzieciom w formułowaniu życzeń.

6. Świąteczny poczęstunek

  • Przy przygotowanym stole dzieci siadają i nauczyciel rozdaje im pierniczki, owoce i inne smakołyki.

  • Nauczyciel opowiada o tradycyjnych wigilijnych potrawach, wspominając, że dorośli mają na stole wiele dań, ale dzieci mogą cieszyć się słodkościami i owocami.

  • Podczas poczęstunku dzieci mają czas na rozmowy, opowiadanie o swoich domowych przygotowaniach do świąt i słuchanie świątecznych opowieści od nauczyciela.

7. Wręczanie prezentów i podziękowania

  • Nauczyciel rozdaje dzieciom drobne upominki, np. małe pluszowe zabawki, świąteczne naklejki lub kolorowanki.

  • Każde dziecko otrzymuje mały prezent, który symbolizuje tradycję dawania i dzielenia się radością podczas świąt.

  • Na koniec nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólną Wigilię i życzy im wesołych, ciepłych i radosnych świąt Bożego Narodzenia.

8. Zabawa ruchowa „Śnieżynki i choinki”

  • Nauczyciel proponuje zabawę ruchową na zakończenie zajęć. Na hasło „śnieżynki” dzieci tańczą i wirują jak płatki śniegu. Na hasło „choinki” stają w miejscu z rękoma uniesionymi nad głowę jak choinki.

  • Zabawa kończy się słowami: „Święta to czas radości i zabawy, więc życzę wam dużo uśmiechu!”.


Podczas Wigilii w przedszkolu dzieci nie tylko poznają tradycje i symbole związane ze świętami, ale także uczą się życzliwości, dzielenia się i wspólnego celebrowania wyjątkowych chwil. Wspólne kolędowanie, dzielenie się opłatkiem oraz zabawy w świątecznej atmosferze pozwalają im poczuć się częścią większej wspólnoty, co jest niezwykle wartościowym doświadczeniem.

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Zima to trudny czas dla wielu zwierząt, które muszą znaleźć sposób, aby przetrwać chłód i brak pożywienia. Wprowadzenie najmłodszych dzieci w temat zwierząt zimą uczy ich troski, współczucia oraz wrażliwości na potrzeby przyrody. Poniższe scenariusze mają na celu przybliżenie dzieciom świata zwierząt zimą i pokazanie, w jaki sposób mogą pomóc, dokarmiając zwierzęta w tym trudnym okresie.


Zwierzęta zimą – scenariusz zajęć 3-latki

Cel zajęć

  • Poznanie zwierząt żyjących w lesie i ich zachowania zimą.

  • Rozwój empatii i zrozumienia potrzeby opieki nad zwierzętami zimą.

  • Rozwijanie umiejętności obserwacji i wypowiadania się na temat przyrody.

Przebieg zajęć

  1. Powitanie i wprowadzenie do tematu:

    • Nauczyciel wita dzieci i zaprasza do koła. Pyta: „Czy wiecie, co to jest zima?” oraz „Czy wiecie, że zwierzęta mają zimą trudności ze znalezieniem jedzenia?”.

    • Nauczyciel pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające zimowy las i zwierzęta (sarna, zając, jeż, lis). Pyta, czy rozpoznają te zwierzęta i czy wiedzą, co jedzą.

  2. Krótka opowieść: „Zima w lesie”

    • Nauczyciel opowiada krótką historię: „W zimowym lesie jest bardzo cicho i śnieżnie. Zajączki szukają gałązek, sarny jedzą trawę spod śniegu, a ptaszki szukają ziarenek. Wszystkim zwierzątkom jest ciężko znaleźć jedzenie, dlatego potrzebują naszej pomocy”.

  3. Zabawa ruchowa „Zwierzęta zimą”

    • Dzieci wcielają się w zwierzęta. Na hasło nauczyciela np. „Zajączek skacze przez śnieg” – dzieci skaczą jak zające, na „Lisek przemyka przez las” – idą na czworakach, a na „Ptaki lecą po ziarenka” – rozkładają ręce jak skrzydła.

  4. Praca plastyczna: „Zimowy las”

    • Dzieci dostają kolorowanki lub wycięte wcześniej szablony zwierząt, które mogą nakleić na przygotowane plansze z zimowym lasem (można użyć białego papieru jako tło). Rozmowa o tym, które zwierzęta są aktywne zimą, a które zapadają w sen.

  5. Podsumowanie:

    • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, pytając, czy dzieci pamiętają, jak możemy pomóc zwierzętom zimą.


Zwierzęta zimą – scenariusz z morałem dla zajęć 3-latki

Cel zajęć

  • Zrozumienie trudności, jakie napotykają zwierzęta zimą.

  • Rozwijanie wrażliwości i gotowości do niesienia pomocy przyrodzie.

  • Wzbogacenie słownictwa związanego z przyrodą zimą.

Przebieg zajęć

  1. Wprowadzenie do zajęć:

    • Nauczyciel wita dzieci i wprowadza je w temat, mówiąc: „Wyobraźcie sobie, że jesteście w zimowym lesie. Jest zimno, śnieg wszędzie, a zwierzęta nie mogą znaleźć jedzenia”.

  2. Opowieść z morałem: „Mądra sowa i przyjaciele”

    • Opowiadanie: „W zimowym lesie mieszkała mądra sowa, która wiedziała, że zimą może być ciężko znaleźć jedzenie. Razem z lisem, sarenką i ptaszkami postanowili sobie pomagać. Sowa powiedziała: ‘Razem będzie nam łatwiej, musimy znaleźć sposób, aby przetrwać zimę’. Zwierzęta zaczęły zbierać jedzenie już jesienią, a gdy nadeszła zima, pomagały sobie nawzajem. A my, dzieci, możemy pomagać zwierzętom, dokarmiając je, kiedy jest zimno”.

  3. Rozmowa o morałach z opowieści:

    • Nauczyciel pyta dzieci, co zrozumiały z opowieści. Wyjaśnia, że tak samo, jak zwierzęta pomagają sobie nawzajem, my też możemy pomóc zwierzętom.

  4. Zabawa „Tropiciele śladów”

    • Nauczyciel układa w sali ślady zwierząt (np. zająca, lisa, ptaka) i zachęca dzieci do śledzenia ich. Podczas zabawy nauczyciel opowiada, co dane zwierzę robi zimą i jak możemy je dokarmiać (np. „Tutaj lis szukał jedzenia pod śniegiem, a ptaszki czekają na ziarenka w karmniku”).

  5. Podsumowanie zajęć i rozmowa o pomocy zwierzętom:

    • Nauczyciel podkreśla, że każdy z nas może pomóc zwierzętom zimą, np. wieszając karmnik dla ptaków lub zostawiając trochę jedzenia w lesie.


Dokarmianie zwierząt zimą – scenariusz zajęć

Cel zajęć

  • Nauka odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt.

  • Poznanie podstawowych zasad dokarmiania ptaków i zwierząt leśnych.

  • Kształtowanie empatii i troski o zwierzęta.

Przebieg zajęć

  1. Rozpoczęcie zajęć – rozmowa wprowadzająca:

    • Nauczyciel zadaje pytanie: „Jak myślicie, co jedzą ptaki zimą?” oraz „Czy wiecie, że ptaszki i inne zwierzęta potrzebują jedzenia, kiedy jest śnieg i zima?”. Rozmowa o karmieniu zwierząt zimą, jakie jedzenie możemy im podać.

  2. Prezentacja karmników:

    • Nauczyciel pokazuje dzieciom różne karmniki (lub ich obrazki), opowiada, jak można zrobić karmnik z plastikowej butelki lub rolki po papierze toaletowym. Dzieci mogą też zobaczyć na obrazkach, gdzie wiesza się karmniki – np. na drzewach, w ogródkach.

  3. Zabawa praktyczna „Karmnik dla ptaków”

    • Wykonanie prostego karmnika: dzieci razem z nauczycielem robią małe karmniki, smarując rolkę po papierze masłem orzechowym lub smalcem i obtaczając w ziarnach. Taki karmnik dzieci mogą zabrać do domu i zawiesić na drzewie.

  4. Zabawa ruchowa „Lecą ptaszki do karmnika”

    • Nauczyciel mówi: „Ptaki zimą latają do karmników, bo tam jest jedzenie”. Na hasło „ptaszki lecą” dzieci biegają po sali, a na hasło „ptaszki jedzą” zatrzymują się, jakby były przy karmniku.

  5. Podsumowanie zajęć:

    • Nauczyciel pyta dzieci, czego się nauczyły. Wspólna rozmowa o tym, jak można pomóc zwierzętom zimą, i przypomnienie, by nie zapominać o uzupełnianiu karmników.


Te scenariusze mogą pomóc dzieciom zrozumieć trudności, jakie napotykają zwierzęta zimą, oraz nauczyć się, jak ważna jest pomoc zwierzętom w tym czasie.

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Wiersz o choince dla przedszkolaków - wierszyk 1:

Mam swoją choinkę
tak, jak wszystkie dzieci.
Lubię na nią patrzeć,
gdy się ona świeci.

Wszystko takie ładne,
dokoła migocze
i tak wesolutko
na niej się chybocze.

Na jednej gałązce,
mały koszyk biały,
a na drugiej wisi
pajac żółty cały.

A na innych jeszcze,
tyle jest łakoci;
każdy zerwać może,
gdy wyżej podskoczy.

Lecz nie trzeba zrywać,
niechaj sobie wiszą
i niech na niteczkach
w górze się kołyszą.

CHOINKA     Jadwiga Koleśnik


Wiersz o choince dla przedszkolaków - wierszyk 2:

W domu choinka dziś zagościła,
Każdy na nią czekał, każdy się cieszył.
Mama lampki pięknie zapala,
A tata bombki wiesza powoli.

Dzieci wesołe tańczą w kółeczku,
Choinka w kącie błyszczy w światełku.
Pod nią prezenty w papierze ślicznym,
Każdy coś znajdzie, każdy jest bliski.

Gwiazda na czubku aż mieni się złoto,
Choinka w domu – to nasze święto!
Razem kolędy śpiewamy śmiało,
Bo przy choince ciepło nam i miło!

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Organizowanie przedstawień świątecznych dla 3-latków to wyjątkowa okazja do stworzenia magicznej atmosfery, która zachwyci zarówno dzieci, jak i ich rodziców. W scenariuszach dla najmłodszych liczy się prostota, kolorowe rekwizyty i elementy ruchowe, które pomogą maluchom w naturalny sposób zaangażować się w przedstawienie. Przygotowaliśmy dwa łatwe i przyjemne scenariusze, które wprowadzą maluchy w świąteczny nastrój, rozweselą publiczność i będą wyjątkowym przeżyciem dla każdego małego aktora.


Scenariusz świąteczny – 3-latki (scenariusz nr 1): „Świąteczna choinka”

W tym scenariuszu dzieci wcielają się w ozdoby choinkowe oraz świąteczne postacie. Wspólnie z nauczycielem tworzą scenę, na której "ozdabiają" choinkę, wykonując różne ruchy i rymowanki.

Cele zajęć:

  • Wprowadzenie świątecznej atmosfery.

  • Rozwijanie koordynacji ruchowej i poczucia rytmu.

  • Wspólna zabawa i integracja grupy.

Potrzebne materiały:

  • Mała choinka lub sztuczne drzewko.

  • Kolorowe dekoracje – czapeczki, girlandy, gwiazdy na patyczkach.

  • Świąteczna muzyka, np. piosenka „Dzyń, dzyń, dzyń, Mikołaj jedzie tu!”.

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie – Przywitanie i opowieść o choince

    • Nauczyciel opowiada dzieciom o choince, którą należy pięknie ozdobić.

    • Nauczyciel: „Czy wiecie, co ozdabia choinkę? Gwiazdki, dzwoneczki i światełka! Dziś każdy z was stanie się ozdobą choinkową!”

  2. Przebieranie i przygotowanie do roli

    • Dzieci otrzymują czapeczki, opaski z gwiazdami lub inne ozdoby, które pomogą im wczuć się w rolę świątecznych dekoracji.

    • Nauczyciel pomaga dzieciom ustawić się wokół choinki.

  3. Ozdabianie choinki – Zabawa ruchowa

    • Nauczyciel włącza świąteczną piosenkę, a dzieci naśladują ruchy ozdób – machają rączkami jak girlandy, kręcą się jak bombki, a niektóre z dzieci trzymają w rękach „światełka” i „dzwoneczki”.

    • Nauczyciel: „Teraz nasze choinkowe ozdoby będą pięknie błyszczeć i dzwonić!”

  4. Rymowanka „Choinko, choinko”

    • Dzieci powtarzają za nauczycielem prostą rymowankę:

      • „Choinko, choinko, świeć pięknie na święta,
        Każdy na ciebie z radością spogląda!”

    • Następnie wszystkie dzieci chwytają się za ręce wokół choinki i tworzą krąg, śpiewając fragment piosenki końcowej.

  5. Zakończenie – Wspólne pożegnanie

    • Nauczyciel: „Dziękujemy wszystkim ozdobom choinkowym! Dzięki wam choinka jest gotowa na Święta.”

    • Dzieci machają do widowni i pozdrawiają rodziców.


Scenariusz świąteczny – 3-latki (scenariusz nr 2): „Zwierzaki świętują Boże Narodzenie”

Ten scenariusz opiera się na zabawie w leśne zwierzątka, które przygotowują się do Świąt. Dzieci wcielają się w role zwierzątek i wspólnie dekorują leśną choinkę, przynosząc różne „prezenty”.

Cele zajęć:

  • Rozwijanie wyobraźni i umiejętności odgrywania ról.

  • Wzmacnianie świątecznej atmosfery poprzez wspólną zabawę.

  • Kształtowanie postawy współpracy i dzielenia się.

Potrzebne materiały:

  • Maski lub opaski z uszkami (np. zajączka, jeżyka, wiewiórki, misia).

  • Kolorowe papierowe „prezenty” lub „ozdoby”.

  • Mała choinka do ustawienia w centrum.

Przebieg zajęć:

  1. Rozpoczęcie – Powitanie i krótka opowieść o zwierzątkach

    • Nauczyciel opowiada dzieciom o zwierzątkach, które zbierają się na Święta w lesie.

    • Nauczyciel: „Zwierzątka z lasu też lubią świętować Boże Narodzenie. Każde z nich przynosi coś specjalnego na świąteczne drzewko!”

  2. Rozdanie kostiumów i przygotowanie do ról

    • Dzieci otrzymują maski lub opaski, które pozwalają im stać się leśnymi zwierzątkami – zajączkami, wiewiórkami, misiami i jeżami.

    • Nauczyciel pomaga dzieciom w ustawieniu się wokół choinki.

  3. Odgrywanie roli zwierzątek – Przynoszenie prezentów

    • Dzieci po kolei podchodzą do choinki, trzymając w dłoniach ozdoby lub małe papierowe prezenty, które symbolizują ich wkład w przygotowanie Świąt.

    • Zajączek: „Przyniosłem orzeszki, bo lubię dzielić się wszystkim, co mam!”

    • Wiewiórka: „Mam piękne szyszki, będą ozdabiać naszą choinkę!”

    • Miś: „Mam jabłuszko, bo każdy powinien mieć coś słodkiego na Święta!”

    • Jeżyk: „A ja przyniosłem liście, bo nawet zimą las może być piękny!”

  4. Świąteczna rymowanka „W lesie dziś święta”

    • Na zakończenie dzieci recytują krótką rymowankę, którą nauczyciel im podpowiada:

      • „W lesie dziś święta, radość panuje,
        Choinka lśni, prezent się szykuje!”

    • Dzieci chwytają się za ręce, tworząc krąg wokół choinki.

  5. Pożegnanie – Wspólne śpiewanie piosenki świątecznej

    • Na zakończenie wszyscy śpiewają krótką świąteczną piosenkę, np. „Pada śnieg, pada śnieg”.

    • Nauczyciel: „Dziękuję wszystkim zwierzątkom za wspólne przygotowanie choinki! Teraz jesteśmy gotowi na Święta.”


Oba scenariusze są idealne dla 3-latków, ponieważ stawiają na prostą zabawę, krótkie rymowanki i ruch, co sprzyja ich rozwojowi i wprowadza w magiczny, świąteczny klimat.

event_note
07.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Przed świętami Bożego Narodzenia przedszkola wypełniają się radością, świątecznymi dekoracjami i atmosferą magii. Świąteczne aniołki to doskonały temat zajęć, który pozwala dzieciom rozwijać kreatywność, wspólnie bawić się i wprowadzać do sali wyjątkowy klimat. Przygotowaliśmy dwa scenariusze zajęć, które angażują dzieci i pozwalają im wcielić się w role małych aniołków.


Świąteczne aniołki – scenariusz zajęć w przedszkolu (scenariusz nr 1)

W tym scenariuszu dzieci przygotowują aniołki z papieru i biorą udział w krótkiej zabawie z muzyką. Zajęcia rozwijają umiejętności manualne i wzmacniają współpracę.

Cele zajęć:

  • Rozwijanie sprawności manualnych.

  • Wprowadzenie świątecznego nastroju.

  • Integracja grupy poprzez wspólną zabawę.

Potrzebne materiały:

  • Biały papier, kolorowy papier, złote i srebrne brokaty.

  • Nożyczki, klej, flamastry.

  • Taśma klejąca lub spinacze.

  • Świąteczne dzwoneczki lub małe instrumenty (np. tamburyny).

Przebieg zajęć:

  1. Rozpoczęcie – Wprowadzenie do tematu

    • Nauczyciel opowiada dzieciom o aniołkach, które przynoszą radość i szczęście w okresie świątecznym.

    • Nauczyciel: „Dzisiaj każdy z was stworzy swojego aniołka, który będzie mógł z nami świętować Boże Narodzenie.”

  2. Tworzenie aniołków

    • Dzieci otrzymują arkusze białego papieru, z których wycinają kształty aniołków – mogą dorysować im twarze, a także ozdobić skrzydełka brokatem lub kolorowymi flamastrami.

    • Nauczyciel pomaga dzieciom w przyklejeniu skrzydełek oraz dodaniu ozdobnych elementów (np. złotych gwiazdek, brokatowych aureolek).

    • Instrukcja: „Wytnijcie skrzydła i przyklejcie je do swojego aniołka, a potem udekorujcie go tak, aby wyglądał pięknie i świątecznie!”

  3. Zabawa z muzyką

    • Po zakończeniu pracy dzieci ustawiają się w kręgu. Nauczyciel włącza świąteczną piosenkę, a dzieci z dzwoneczkami w rękach naśladują ruchy aniołków – poruszają się powoli, machają skrzydłami.

    • Nauczyciel: „Teraz nasze aniołki zatańczą. Ustawcie się w kole i przy dźwiękach muzyki będziemy poruszać się jak aniołki!”

  4. Podsumowanie zajęć

    • Nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólną zabawę, zbiera wykonane prace, które mogą być zawieszone na ścianie jako dekoracja.

    • Nauczyciel: „Wspaniale się bawiliście! Teraz każdy aniołek będzie zdobił naszą salę na święta.”


Świąteczne aniołki – scenariusz zajęć w przedszkolu (scenariusz nr 2)

Drugi scenariusz skupia się na odgrywaniu ról i krótkiej inscenizacji, podczas której dzieci mogą wyrazić się poprzez ruch i odgrywanie postaci świątecznych aniołków.

Cele zajęć:

  • Rozwijanie umiejętności wyrażania emocji i współpracy w grupie.

  • Tworzenie świątecznego nastroju.

  • Ćwiczenie koordynacji ruchowej poprzez zabawę.

Potrzebne materiały:

  • Proste stroje aniołków (np. białe pelerynki, opaski z aureolkami).

  • Świąteczne piosenki, np. kolędy lub instrumentalne utwory świąteczne.

  • Sztuczny śnieg (np. z papieru) lub brokat.

Przebieg zajęć:

  1. Rozpoczęcie – Opowieść o aniołkach

    • Nauczyciel opowiada krótką historię o aniołkach, które przynoszą radość i pomagają w przygotowaniach do Świąt.

    • Nauczyciel: „Aniołki zawsze pomagają, kiedy zbliżają się Święta. Dzisiaj będziemy aniołkami, które przynoszą radość!”

  2. Przygotowanie do roli aniołka

    • Dzieci ubierają pelerynki i aureolki, a nauczyciel włącza spokojną muzykę.

    • Nauczyciel: „Teraz każdy z was jest aniołkiem. Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie, że unosicie się w powietrzu i przynosicie radość dzieciom i dorosłym.”

  3. Krótka inscenizacja

    • Dzieci poruszają się powoli po sali w rytm muzyki, imitując latanie aniołków, delikatne machanie skrzydełkami i rozdawanie „śniegu” lub brokatu.

    • Nauczyciel: „Pamiętajcie, że aniołki są delikatne i pełne miłości. Rozdawajcie śnieg i uśmiechy każdemu, kto was zobaczy.”

  4. Zakończenie – Wspólne śpiewanie kolędy

    • Na zakończenie dzieci ustawiają się w półkolu i śpiewają wspólnie prostą kolędę, np. „Lulajże Jezuniu” lub „Przybieżeli do Betlejem”.

    • Nauczyciel: „Wspaniale! Razem stworzyliśmy cudowną atmosferę świąteczną. Dziękuję wam, aniołki, za wasze piękne występy!”


Zarówno pierwszy, jak i drugi scenariusz pozwalają dzieciom na zabawę oraz wprowadzenie do magicznej atmosfery świąt. Prace plastyczne i inscenizacja ról rozwijają ich kreatywność i wrażliwość, a wspólne kolędowanie wzmacnia poczucie wspólnoty i radości.

event_note
07.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

„Opowieść wigilijna” to klasyczna historia, która niesie piękne przesłanie o magii Świąt i potędze dobroci. Scenariusz przedstawienia dla przedszkola pozwala dzieciom na wcielenie się w role i poznanie wartości takich jak empatia, przyjaźń i dzielenie się radością. Przedstawienie jest uproszczone i dostosowane do wieku przedszkolaków, aby każdy mógł bez trudu zrozumieć i odegrać swoją rolę. Dzięki tej wersji „Opowieść wigilijna” staje się przystępna dla najmłodszych, wprowadzając ich w cudowną atmosferę Bożego Narodzenia.


Opowieść wigilijna – scenariusz przedstawienia dla przedszkola

Bohaterowie:

  • Narrator – wprowadza do historii i opisuje wydarzenia.

  • Ebenezer Scrooge – postać początkowo oschła, lecz zmienia się pod wpływem ducha Świąt.

  • Duch Wigilijny – magiczna postać, która pokazuje Scrooge'owi, jak wygląda prawdziwa radość.

  • Dzieci – przedstawiają radosne dzieci, które przypominają o pięknie świąt.


Przebieg przedstawienia

  1. Scena 1 – Wprowadzenie

    • Narrator: „W wigilijny wieczór w mieście mieszkał pewien mężczyzna, który nazywał się Ebenezer Scrooge. Był on bardzo oszczędny i nigdy nie cieszył się świętami. Choć wszyscy wokół radowali się, on wciąż narzekał.”

    • (Scrooge stoi po jednej stronie sceny z ponurą miną, dzieci bawią się po drugiej stronie.)

  2. Scena 2 – Dzieci cieszą się Świętami

    • Dziecko 1: „Ach, jak pięknie świeci choinka! Cieszę się, że znowu są Święta!”

    • Dziecko 2: „Będziemy dzielić się opłatkiem i wspólnie kolędować!”

    • Scrooge: „Co to za hałas? Po co się tak cieszyć? Święta to tylko strata czasu!”

  3. Scena 3 – Pojawienie się Ducha Wigilijnego

    • (Wchodzi Duch Wigilijny ubrany w jasny strój, rozkładając ramiona nad Scrooge'em.)

    • Duch Wigilijny: „Ebenezerze Scrooge, dlaczego jesteś taki smutny? Święta to czas radości i dzielenia się. Chodź, pokażę ci, jak piękne mogą być Święta.”

    • Scrooge: „A co ja mam z tego? Niech każdy myśli o sobie!”

  4. Scena 4 – Duch pokazuje Scrooge'owi radość Świąt

    • (Duch zaprasza Scrooge'a do wspólnej zabawy z dziećmi.)

    • Duch Wigilijny: „Popatrz na dzieci, Ebenezerze. Spójrz, jak się cieszą, jak dzielą się radością. Może i ty poczujesz świąteczną magię.”

    • Dziecko 3 (podchodzi do Scrooge’a): „Proszę, panie Scrooge, usiądź z nami i pośpiewaj kolędę.”

    • Dziecko 4: „Święta są po to, żeby być razem i dzielić się dobrem!”

  5. Scena 5 – Scrooge zmienia swoje nastawienie

    • Scrooge: (z uśmiechem) „Nigdy nie myślałem, że Święta mogą być takie radosne. Dziękuję wam, drogie dzieci, za przypomnienie mi, czym jest szczęście.”

    • Duch Wigilijny: „Widzisz, Ebenezerze, w Świętach chodzi o to, żeby być dobrym dla innych i dzielić się uśmiechem.”

    • Scrooge: „Od dziś obiecuję, że zawsze będę cieszyć się Świętami i pomagać innym!”

  6. Zakończenie – Wspólne kolędowanie

    • Wszyscy bohaterowie stają razem, trzymają się za ręce i śpiewają kolędę, np. „Przybieżeli do Betlejem”.

    • Narrator: „I tak zakończyła się przemiana Ebenezera Scrooge'a, który zrozumiał, że w Świętach najważniejsza jest miłość i życzliwość wobec innych.”


Wskazówki do przedstawienia

  • Stroje: Scrooge powinien mieć ponury strój (np. ciemne ubrania), Duch Wigilijny – jasny, lśniący strój. Dzieci mogą mieć świąteczne akcesoria, np. czerwone czapeczki, światełka lub małe choinki.

  • Dekoracje: Na scenie można umieścić choinkę oraz inne świąteczne ozdoby, aby oddać klimat Bożego Narodzenia.

  • Muzyka: Kolędy i świąteczne piosenki będą idealnym uzupełnieniem występu, podkreślając magię świątecznej przemiany Scrooge’a.

Przedstawienie kończy się radosnym kolędowaniem, w którym mogą wziąć udział także widzowie. Dzięki prostemu przekazowi, dzieci będą miały okazję przeżyć radość Świąt i nauczyć się, że Boże Narodzenie to czas miłości i dobroci.

event_note
07.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec
Przedszkole Mruczek
Wiersz
...

Andrzejki to czas pełen magii i tajemnic, kiedy dzieci mogą odkrywać przyszłość poprzez zabawne wróżby. Choć tradycje andrzejkowe były pierwotnie przeznaczone dla dorosłych, obecnie wiele z nich można dostosować do najmłodszych, tworząc bezpieczne, pełne śmiechu i radości zabawy. Oto lista najlepszych wróżb andrzejkowych dla dzieci oraz kilka dodatkowych pomysłów, które sprawią, że wieczór andrzejkowy będzie pełen magii.


Wróżby andrzejkowe dla dzieci – top 5

Poniżej przedstawiamy pięć prostych, bezpiecznych i zabawnych wróżb, które z pewnością przypadną do gustu dzieciom. Każda z nich jest łatwa do przeprowadzenia i nie wymaga specjalnych przygotowań.

  1. Wróżenie z butów

    • Dzieci zdejmują po jednym bucie i ustawiają je jeden za drugim w linii. Następnie przesuwają buty na zmianę w stronę drzwi. Ten but, który jako pierwszy przekroczy próg, przynosi swojemu właścicielowi szczęście i spełnienie marzeń.

  2. Wróżenie z kartkami z życzeniami

    • Na małych kartkach zapisz różne przyszłe wydarzenia, np.: „W tym roku pojedziesz na wycieczkę”, „Poznasz nowego przyjaciela”, „Otrzymasz wymarzony prezent”. Dzieci po kolei losują jedną kartkę i odczytują wróżbę – co je czeka w nadchodzącym roku.

  3. Losowanie przedmiotów

    • Przygotuj różne przedmioty symbolizujące różne wydarzenia, np. mały kluczyk (podróż), cukierek (radość), ołówek (nauka). Dzieci losują jeden przedmiot z woreczka i dowiadują się, co czeka je w przyszłości.

  4. Serce z imionami

    • Wytnij serce z papieru i napisz na nim imiona kolegów i koleżanek z przedszkola lub klasy. Dzieci przekłuwają serce igłą lub wykałaczką (pod kontrolą dorosłych!) z zamkniętymi oczami – imię, które wskazują, ma być ich „przyjacielem” na cały rok.

  5. Lanie wosku przez dziurkę od klucza

    • Pod nadzorem dorosłych dzieci mogą lać rozpuszczony wosk przez dziurkę od klucza do miski z wodą. Powstałe kształty odczytuje się na ścianie, a dzieci próbują zgadywać, co przedstawiają. Każdy kształt można interpretować – np. kwiat symbolizuje szczęście, zwierzę oznacza przyjaźń.


Wróżby andrzejkowe dla dzieci – inne pomysły

Jeśli chcesz wzbogacić andrzejkowy wieczór, poniżej znajdziesz dodatkowe pomysły na proste wróżby, które można przeprowadzić z dziećmi. Wszystkie te wróżby są bezpieczne i angażujące, a jednocześnie łatwe do przygotowania.

  • Balonowa wróżba
    Wypełnij balony małymi karteczkami z życzeniami lub symbolami, np. serduszko (szczęście), gwiazdka (nowe przygody). Dzieci przebijają balony i odkrywają, co przyniesie im los.

  • Wróżba z jabłka
    Dzieci obierają jabłko, starając się uzyskać jak najdłuższą skórkę. Następnie rzucają ją za siebie – kształt, który utworzy skórka na podłodze, może przypominać literę symbolizującą imię przyszłego przyjaciela.

  • Wróżenie z kolorowych papierków
    Przygotuj kolorowe karteczki, a każda z nich symbolizuje coś innego, np. niebieski (nowa przyjaźń), zielony (szczęście), czerwony (radość). Dzieci losują karteczki i odczytują znaczenie koloru.

  • Liczby szczęścia
    Na małych kartkach napisz liczby od 1 do 10, gdzie każda liczba będzie coś oznaczać, np. „1 – spełnisz swoje największe marzenie”, „2 – poznasz nowego przyjaciela”, itd. Dzieci losują jedną liczbę, która ma symbolizować ich szczęście w nadchodzącym roku.

  • Cukierkowa wróżba
    Każdy cukierek oznacza coś innego: landrynka (szczęście), czekoladka (radość), miętówka (nowa przygoda). Dzieci losują cukierki i odkrywają, co przyniesie im nadchodzący rok.


Wszystkie te wróżby są świetnym sposobem na wspólne spędzenie czasu i budowanie świątecznej atmosfery. Dzieci z pewnością będą się dobrze bawić, a jednocześnie rozwijać swoją wyobraźnię i kreatywność.

event_note
07.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec