Wiersz
...

Wigilia w przedszkolu - scenariusz

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas, pełen ciepła, magii i tradycji. Dzieci w przedszkolu z radością czekają na wspólne obchody, a Wigilia to dla nich okazja, aby poznać polskie tradycje, dzielić się radością z rówieśnikami oraz poczuć ducha wspólnoty. Organizacja Wigilii w przedszkolu to doskonała okazja do wprowadzenia najmłodszych w świąteczną atmosferę, pokazania im znaczenia dzielenia się i wspólnego świętowania. Poniższy scenariusz wigilii w przedszkolu zawiera szczegółowy plan zajęć i uroczystości wigilijnej, który pomoże wychowawcom stworzyć niezapomniane doświadczenie dla dzieci.


Wigilia w przedszkolu - gotowy scenariusz

Cele zajęć

  • Poznanie tradycji świąt Bożego Narodzenia i Wigilii.

  • Rozwijanie umiejętności współpracy i dzielenia się z innymi.

  • Wprowadzenie w świąteczną atmosferę poprzez wspólne śpiewanie kolęd, dekorowanie sali i dzielenie się opłatkiem.

  • Nauka symboliki związanej ze świętami (opłatek, choinka, kolędy).

Przygotowanie do zajęć

  1. Dekoracja sali:

    • Przygotowanie świątecznych dekoracji, takich jak choinka, łańcuchy, lampki oraz ozdoby wykonane przez dzieci na wcześniejszych zajęciach.

    • Nakrycie stołów białymi obrusami, ustawienie świec i talerzyków z opłatkiem.

  2. Materiały:

    • Opłatki, małe prezenciki dla dzieci.

    • Świąteczne ozdoby, świeczki, dekoracje choinkowe.

    • Kolędy w wersji instrumentalnej lub z podkładem muzycznym.

    • Koszyk z przysmakami dla dzieci (np. pierniczki, owoce, bakalie).


Przebieg zajęć

1. Powitanie i wprowadzenie w temat Wigilii

  • Nauczyciel wita dzieci i zaprasza je do wspólnego kręgu.

  • Rozpoczyna rozmowę, zadając pytania: „Czy wiecie, co to jest Wigilia?” oraz „Jakie zwyczaje są związane z Bożym Narodzeniem?”

  • Nauczyciel opowiada krótko o tradycji Wigilii: „Wigilia to czas, kiedy rodziny spotykają się razem, dzielą opłatkiem, śpiewają kolędy i czekają na pierwszą gwiazdkę. W Wigilię wszyscy są dla siebie mili i dzielą się radością”.

2. Dekorowanie sali i ubieranie choinki

  • Dzieci wspólnie z nauczycielem ubierają choinkę, zawieszając ozdoby wykonane na wcześniejszych zajęciach.

  • Nauczyciel tłumaczy znaczenie choinki: „Choinka symbolizuje życie, a ozdoby na niej to nasza radość i nadzieja na nowy rok”.

3. Krótka inscenizacja – Opowieść o narodzeniu Jezusa

  • Nauczyciel opowiada historię o narodzinach Jezusa, używając prostych słów i obrazków. Można również wykorzystać teatrzyk lub lalki, aby lepiej zobrazować historię.

  • Dzieci wcielają się w postacie Maryi, Józefa, pasterzy i aniołów, a nauczyciel narruje wydarzenia.

  • Na koniec nauczyciel mówi: „I tak właśnie narodził się Jezus, a my obchodzimy Boże Narodzenie, żeby to upamiętnić i dzielić się radością z innymi”.

4. Wspólne kolędowanie

  • Nauczyciel zaprasza dzieci do wspólnego śpiewania znanych kolęd, np. „Wśród nocnej ciszy”, „Przybieżeli do Betlejem” oraz „Dzisiaj w Betlejem”.

  • Każda kolęda jest krótko omówiona przez nauczyciela, aby dzieci zrozumiały jej treść.

  • Dzieci mogą używać prostych instrumentów, jak tamburyny, dzwoneczki lub marakasy, aby włączyć się w rytm kolęd.

5. Łamanie się opłatkiem

  • Nauczyciel rozdaje dzieciom opłatek, tłumacząc, że jest to symbol dzielenia się i składania życzeń.

  • Dzieci składają sobie nawzajem proste życzenia, np. „Życzę ci dużo uśmiechu” lub „Życzę ci zdrowia”.

  • Nauczyciel zachęca do serdecznych słów i pomaga dzieciom w formułowaniu życzeń.

6. Świąteczny poczęstunek

  • Przy przygotowanym stole dzieci siadają i nauczyciel rozdaje im pierniczki, owoce i inne smakołyki.

  • Nauczyciel opowiada o tradycyjnych wigilijnych potrawach, wspominając, że dorośli mają na stole wiele dań, ale dzieci mogą cieszyć się słodkościami i owocami.

  • Podczas poczęstunku dzieci mają czas na rozmowy, opowiadanie o swoich domowych przygotowaniach do świąt i słuchanie świątecznych opowieści od nauczyciela.

7. Wręczanie prezentów i podziękowania

  • Nauczyciel rozdaje dzieciom drobne upominki, np. małe pluszowe zabawki, świąteczne naklejki lub kolorowanki.

  • Każde dziecko otrzymuje mały prezent, który symbolizuje tradycję dawania i dzielenia się radością podczas świąt.

  • Na koniec nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólną Wigilię i życzy im wesołych, ciepłych i radosnych świąt Bożego Narodzenia.

8. Zabawa ruchowa „Śnieżynki i choinki”

  • Nauczyciel proponuje zabawę ruchową na zakończenie zajęć. Na hasło „śnieżynki” dzieci tańczą i wirują jak płatki śniegu. Na hasło „choinki” stają w miejscu z rękoma uniesionymi nad głowę jak choinki.

  • Zabawa kończy się słowami: „Święta to czas radości i zabawy, więc życzę wam dużo uśmiechu!”.


Podczas Wigilii w przedszkolu dzieci nie tylko poznają tradycje i symbole związane ze świętami, ale także uczą się życzliwości, dzielenia się i wspólnego celebrowania wyjątkowych chwil. Wspólne kolędowanie, dzielenie się opłatkiem oraz zabawy w świątecznej atmosferze pozwalają im poczuć się częścią większej wspólnoty, co jest niezwykle wartościowym doświadczeniem.

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec