Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas, pełen ciepła, magii i tradycji. Dzieci w przedszkolu z radością czekają na wspólne obchody, a Wigilia to dla nich okazja, aby poznać polskie tradycje, dzielić się radością z rówieśnikami oraz poczuć ducha wspólnoty. Organizacja Wigilii w przedszkolu to doskonała okazja do wprowadzenia najmłodszych w świąteczną atmosferę, pokazania im znaczenia dzielenia się i wspólnego świętowania. Poniższy scenariusz wigilii w przedszkolu zawiera szczegółowy plan zajęć i uroczystości wigilijnej, który pomoże wychowawcom stworzyć niezapomniane doświadczenie dla dzieci.
Poznanie tradycji świąt Bożego Narodzenia i Wigilii.
Rozwijanie umiejętności współpracy i dzielenia się z innymi.
Wprowadzenie w świąteczną atmosferę poprzez wspólne śpiewanie kolęd, dekorowanie sali i dzielenie się opłatkiem.
Nauka symboliki związanej ze świętami (opłatek, choinka, kolędy).
Dekoracja sali:
Przygotowanie świątecznych dekoracji, takich jak choinka, łańcuchy, lampki oraz ozdoby wykonane przez dzieci na wcześniejszych zajęciach.
Nakrycie stołów białymi obrusami, ustawienie świec i talerzyków z opłatkiem.
Materiały:
Opłatki, małe prezenciki dla dzieci.
Świąteczne ozdoby, świeczki, dekoracje choinkowe.
Kolędy w wersji instrumentalnej lub z podkładem muzycznym.
Koszyk z przysmakami dla dzieci (np. pierniczki, owoce, bakalie).
Nauczyciel wita dzieci i zaprasza je do wspólnego kręgu.
Rozpoczyna rozmowę, zadając pytania: „Czy wiecie, co to jest Wigilia?” oraz „Jakie zwyczaje są związane z Bożym Narodzeniem?”
Nauczyciel opowiada krótko o tradycji Wigilii: „Wigilia to czas, kiedy rodziny spotykają się razem, dzielą opłatkiem, śpiewają kolędy i czekają na pierwszą gwiazdkę. W Wigilię wszyscy są dla siebie mili i dzielą się radością”.
Dzieci wspólnie z nauczycielem ubierają choinkę, zawieszając ozdoby wykonane na wcześniejszych zajęciach.
Nauczyciel tłumaczy znaczenie choinki: „Choinka symbolizuje życie, a ozdoby na niej to nasza radość i nadzieja na nowy rok”.
Nauczyciel opowiada historię o narodzinach Jezusa, używając prostych słów i obrazków. Można również wykorzystać teatrzyk lub lalki, aby lepiej zobrazować historię.
Dzieci wcielają się w postacie Maryi, Józefa, pasterzy i aniołów, a nauczyciel narruje wydarzenia.
Na koniec nauczyciel mówi: „I tak właśnie narodził się Jezus, a my obchodzimy Boże Narodzenie, żeby to upamiętnić i dzielić się radością z innymi”.
Nauczyciel zaprasza dzieci do wspólnego śpiewania znanych kolęd, np. „Wśród nocnej ciszy”, „Przybieżeli do Betlejem” oraz „Dzisiaj w Betlejem”.
Każda kolęda jest krótko omówiona przez nauczyciela, aby dzieci zrozumiały jej treść.
Dzieci mogą używać prostych instrumentów, jak tamburyny, dzwoneczki lub marakasy, aby włączyć się w rytm kolęd.
Nauczyciel rozdaje dzieciom opłatek, tłumacząc, że jest to symbol dzielenia się i składania życzeń.
Dzieci składają sobie nawzajem proste życzenia, np. „Życzę ci dużo uśmiechu” lub „Życzę ci zdrowia”.
Nauczyciel zachęca do serdecznych słów i pomaga dzieciom w formułowaniu życzeń.
Przy przygotowanym stole dzieci siadają i nauczyciel rozdaje im pierniczki, owoce i inne smakołyki.
Nauczyciel opowiada o tradycyjnych wigilijnych potrawach, wspominając, że dorośli mają na stole wiele dań, ale dzieci mogą cieszyć się słodkościami i owocami.
Podczas poczęstunku dzieci mają czas na rozmowy, opowiadanie o swoich domowych przygotowaniach do świąt i słuchanie świątecznych opowieści od nauczyciela.
Nauczyciel rozdaje dzieciom drobne upominki, np. małe pluszowe zabawki, świąteczne naklejki lub kolorowanki.
Każde dziecko otrzymuje mały prezent, który symbolizuje tradycję dawania i dzielenia się radością podczas świąt.
Na koniec nauczyciel dziękuje dzieciom za wspólną Wigilię i życzy im wesołych, ciepłych i radosnych świąt Bożego Narodzenia.
Nauczyciel proponuje zabawę ruchową na zakończenie zajęć. Na hasło „śnieżynki” dzieci tańczą i wirują jak płatki śniegu. Na hasło „choinki” stają w miejscu z rękoma uniesionymi nad głowę jak choinki.
Zabawa kończy się słowami: „Święta to czas radości i zabawy, więc życzę wam dużo uśmiechu!”.
Podczas Wigilii w przedszkolu dzieci nie tylko poznają tradycje i symbole związane ze świętami, ale także uczą się życzliwości, dzielenia się i wspólnego celebrowania wyjątkowych chwil. Wspólne kolędowanie, dzielenie się opłatkiem oraz zabawy w świątecznej atmosferze pozwalają im poczuć się częścią większej wspólnoty, co jest niezwykle wartościowym doświadczeniem.