Wiersz
...

Zwierzęta zimą - scenariusz zajęć 3 latki, dokarmianie zwierząt zimą - scenariusz zajęć

Zima to trudny czas dla wielu zwierząt, które muszą znaleźć sposób, aby przetrwać chłód i brak pożywienia. Wprowadzenie najmłodszych dzieci w temat zwierząt zimą uczy ich troski, współczucia oraz wrażliwości na potrzeby przyrody. Poniższe scenariusze mają na celu przybliżenie dzieciom świata zwierząt zimą i pokazanie, w jaki sposób mogą pomóc, dokarmiając zwierzęta w tym trudnym okresie.


Zwierzęta zimą – scenariusz zajęć 3-latki

Cel zajęć

  • Poznanie zwierząt żyjących w lesie i ich zachowania zimą.

  • Rozwój empatii i zrozumienia potrzeby opieki nad zwierzętami zimą.

  • Rozwijanie umiejętności obserwacji i wypowiadania się na temat przyrody.

Przebieg zajęć

  1. Powitanie i wprowadzenie do tematu:

    • Nauczyciel wita dzieci i zaprasza do koła. Pyta: „Czy wiecie, co to jest zima?” oraz „Czy wiecie, że zwierzęta mają zimą trudności ze znalezieniem jedzenia?”.

    • Nauczyciel pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające zimowy las i zwierzęta (sarna, zając, jeż, lis). Pyta, czy rozpoznają te zwierzęta i czy wiedzą, co jedzą.

  2. Krótka opowieść: „Zima w lesie”

    • Nauczyciel opowiada krótką historię: „W zimowym lesie jest bardzo cicho i śnieżnie. Zajączki szukają gałązek, sarny jedzą trawę spod śniegu, a ptaszki szukają ziarenek. Wszystkim zwierzątkom jest ciężko znaleźć jedzenie, dlatego potrzebują naszej pomocy”.

  3. Zabawa ruchowa „Zwierzęta zimą”

    • Dzieci wcielają się w zwierzęta. Na hasło nauczyciela np. „Zajączek skacze przez śnieg” – dzieci skaczą jak zające, na „Lisek przemyka przez las” – idą na czworakach, a na „Ptaki lecą po ziarenka” – rozkładają ręce jak skrzydła.

  4. Praca plastyczna: „Zimowy las”

    • Dzieci dostają kolorowanki lub wycięte wcześniej szablony zwierząt, które mogą nakleić na przygotowane plansze z zimowym lasem (można użyć białego papieru jako tło). Rozmowa o tym, które zwierzęta są aktywne zimą, a które zapadają w sen.

  5. Podsumowanie:

    • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, pytając, czy dzieci pamiętają, jak możemy pomóc zwierzętom zimą.


Zwierzęta zimą – scenariusz z morałem dla zajęć 3-latki

Cel zajęć

  • Zrozumienie trudności, jakie napotykają zwierzęta zimą.

  • Rozwijanie wrażliwości i gotowości do niesienia pomocy przyrodzie.

  • Wzbogacenie słownictwa związanego z przyrodą zimą.

Przebieg zajęć

  1. Wprowadzenie do zajęć:

    • Nauczyciel wita dzieci i wprowadza je w temat, mówiąc: „Wyobraźcie sobie, że jesteście w zimowym lesie. Jest zimno, śnieg wszędzie, a zwierzęta nie mogą znaleźć jedzenia”.

  2. Opowieść z morałem: „Mądra sowa i przyjaciele”

    • Opowiadanie: „W zimowym lesie mieszkała mądra sowa, która wiedziała, że zimą może być ciężko znaleźć jedzenie. Razem z lisem, sarenką i ptaszkami postanowili sobie pomagać. Sowa powiedziała: ‘Razem będzie nam łatwiej, musimy znaleźć sposób, aby przetrwać zimę’. Zwierzęta zaczęły zbierać jedzenie już jesienią, a gdy nadeszła zima, pomagały sobie nawzajem. A my, dzieci, możemy pomagać zwierzętom, dokarmiając je, kiedy jest zimno”.

  3. Rozmowa o morałach z opowieści:

    • Nauczyciel pyta dzieci, co zrozumiały z opowieści. Wyjaśnia, że tak samo, jak zwierzęta pomagają sobie nawzajem, my też możemy pomóc zwierzętom.

  4. Zabawa „Tropiciele śladów”

    • Nauczyciel układa w sali ślady zwierząt (np. zająca, lisa, ptaka) i zachęca dzieci do śledzenia ich. Podczas zabawy nauczyciel opowiada, co dane zwierzę robi zimą i jak możemy je dokarmiać (np. „Tutaj lis szukał jedzenia pod śniegiem, a ptaszki czekają na ziarenka w karmniku”).

  5. Podsumowanie zajęć i rozmowa o pomocy zwierzętom:

    • Nauczyciel podkreśla, że każdy z nas może pomóc zwierzętom zimą, np. wieszając karmnik dla ptaków lub zostawiając trochę jedzenia w lesie.


Dokarmianie zwierząt zimą – scenariusz zajęć

Cel zajęć

  • Nauka odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt.

  • Poznanie podstawowych zasad dokarmiania ptaków i zwierząt leśnych.

  • Kształtowanie empatii i troski o zwierzęta.

Przebieg zajęć

  1. Rozpoczęcie zajęć – rozmowa wprowadzająca:

    • Nauczyciel zadaje pytanie: „Jak myślicie, co jedzą ptaki zimą?” oraz „Czy wiecie, że ptaszki i inne zwierzęta potrzebują jedzenia, kiedy jest śnieg i zima?”. Rozmowa o karmieniu zwierząt zimą, jakie jedzenie możemy im podać.

  2. Prezentacja karmników:

    • Nauczyciel pokazuje dzieciom różne karmniki (lub ich obrazki), opowiada, jak można zrobić karmnik z plastikowej butelki lub rolki po papierze toaletowym. Dzieci mogą też zobaczyć na obrazkach, gdzie wiesza się karmniki – np. na drzewach, w ogródkach.

  3. Zabawa praktyczna „Karmnik dla ptaków”

    • Wykonanie prostego karmnika: dzieci razem z nauczycielem robią małe karmniki, smarując rolkę po papierze masłem orzechowym lub smalcem i obtaczając w ziarnach. Taki karmnik dzieci mogą zabrać do domu i zawiesić na drzewie.

  4. Zabawa ruchowa „Lecą ptaszki do karmnika”

    • Nauczyciel mówi: „Ptaki zimą latają do karmników, bo tam jest jedzenie”. Na hasło „ptaszki lecą” dzieci biegają po sali, a na hasło „ptaszki jedzą” zatrzymują się, jakby były przy karmniku.

  5. Podsumowanie zajęć:

    • Nauczyciel pyta dzieci, czego się nauczyły. Wspólna rozmowa o tym, jak można pomóc zwierzętom zimą, i przypomnienie, by nie zapominać o uzupełnianiu karmników.


Te scenariusze mogą pomóc dzieciom zrozumieć trudności, jakie napotykają zwierzęta zimą, oraz nauczyć się, jak ważna jest pomoc zwierzętom w tym czasie.

event_note
12.11.2024
perm_identity
Jakub Borowiec