Zima to trudny czas dla wielu zwierząt, które muszą znaleźć sposób, aby przetrwać chłód i brak pożywienia. Wprowadzenie najmłodszych dzieci w temat zwierząt zimą uczy ich troski, współczucia oraz wrażliwości na potrzeby przyrody. Poniższe scenariusze mają na celu przybliżenie dzieciom świata zwierząt zimą i pokazanie, w jaki sposób mogą pomóc, dokarmiając zwierzęta w tym trudnym okresie.
Poznanie zwierząt żyjących w lesie i ich zachowania zimą.
Rozwój empatii i zrozumienia potrzeby opieki nad zwierzętami zimą.
Rozwijanie umiejętności obserwacji i wypowiadania się na temat przyrody.
Powitanie i wprowadzenie do tematu:
Nauczyciel wita dzieci i zaprasza do koła. Pyta: „Czy wiecie, co to jest zima?” oraz „Czy wiecie, że zwierzęta mają zimą trudności ze znalezieniem jedzenia?”.
Nauczyciel pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające zimowy las i zwierzęta (sarna, zając, jeż, lis). Pyta, czy rozpoznają te zwierzęta i czy wiedzą, co jedzą.
Krótka opowieść: „Zima w lesie”
Nauczyciel opowiada krótką historię: „W zimowym lesie jest bardzo cicho i śnieżnie. Zajączki szukają gałązek, sarny jedzą trawę spod śniegu, a ptaszki szukają ziarenek. Wszystkim zwierzątkom jest ciężko znaleźć jedzenie, dlatego potrzebują naszej pomocy”.
Zabawa ruchowa „Zwierzęta zimą”
Dzieci wcielają się w zwierzęta. Na hasło nauczyciela np. „Zajączek skacze przez śnieg” – dzieci skaczą jak zające, na „Lisek przemyka przez las” – idą na czworakach, a na „Ptaki lecą po ziarenka” – rozkładają ręce jak skrzydła.
Praca plastyczna: „Zimowy las”
Dzieci dostają kolorowanki lub wycięte wcześniej szablony zwierząt, które mogą nakleić na przygotowane plansze z zimowym lasem (można użyć białego papieru jako tło). Rozmowa o tym, które zwierzęta są aktywne zimą, a które zapadają w sen.
Podsumowanie:
Nauczyciel podsumowuje zajęcia, pytając, czy dzieci pamiętają, jak możemy pomóc zwierzętom zimą.
Zrozumienie trudności, jakie napotykają zwierzęta zimą.
Rozwijanie wrażliwości i gotowości do niesienia pomocy przyrodzie.
Wzbogacenie słownictwa związanego z przyrodą zimą.
Wprowadzenie do zajęć:
Nauczyciel wita dzieci i wprowadza je w temat, mówiąc: „Wyobraźcie sobie, że jesteście w zimowym lesie. Jest zimno, śnieg wszędzie, a zwierzęta nie mogą znaleźć jedzenia”.
Opowieść z morałem: „Mądra sowa i przyjaciele”
Opowiadanie: „W zimowym lesie mieszkała mądra sowa, która wiedziała, że zimą może być ciężko znaleźć jedzenie. Razem z lisem, sarenką i ptaszkami postanowili sobie pomagać. Sowa powiedziała: ‘Razem będzie nam łatwiej, musimy znaleźć sposób, aby przetrwać zimę’. Zwierzęta zaczęły zbierać jedzenie już jesienią, a gdy nadeszła zima, pomagały sobie nawzajem. A my, dzieci, możemy pomagać zwierzętom, dokarmiając je, kiedy jest zimno”.
Rozmowa o morałach z opowieści:
Nauczyciel pyta dzieci, co zrozumiały z opowieści. Wyjaśnia, że tak samo, jak zwierzęta pomagają sobie nawzajem, my też możemy pomóc zwierzętom.
Zabawa „Tropiciele śladów”
Nauczyciel układa w sali ślady zwierząt (np. zająca, lisa, ptaka) i zachęca dzieci do śledzenia ich. Podczas zabawy nauczyciel opowiada, co dane zwierzę robi zimą i jak możemy je dokarmiać (np. „Tutaj lis szukał jedzenia pod śniegiem, a ptaszki czekają na ziarenka w karmniku”).
Podsumowanie zajęć i rozmowa o pomocy zwierzętom:
Nauczyciel podkreśla, że każdy z nas może pomóc zwierzętom zimą, np. wieszając karmnik dla ptaków lub zostawiając trochę jedzenia w lesie.
Nauka odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt.
Poznanie podstawowych zasad dokarmiania ptaków i zwierząt leśnych.
Kształtowanie empatii i troski o zwierzęta.
Rozpoczęcie zajęć – rozmowa wprowadzająca:
Nauczyciel zadaje pytanie: „Jak myślicie, co jedzą ptaki zimą?” oraz „Czy wiecie, że ptaszki i inne zwierzęta potrzebują jedzenia, kiedy jest śnieg i zima?”. Rozmowa o karmieniu zwierząt zimą, jakie jedzenie możemy im podać.
Prezentacja karmników:
Nauczyciel pokazuje dzieciom różne karmniki (lub ich obrazki), opowiada, jak można zrobić karmnik z plastikowej butelki lub rolki po papierze toaletowym. Dzieci mogą też zobaczyć na obrazkach, gdzie wiesza się karmniki – np. na drzewach, w ogródkach.
Zabawa praktyczna „Karmnik dla ptaków”
Wykonanie prostego karmnika: dzieci razem z nauczycielem robią małe karmniki, smarując rolkę po papierze masłem orzechowym lub smalcem i obtaczając w ziarnach. Taki karmnik dzieci mogą zabrać do domu i zawiesić na drzewie.
Zabawa ruchowa „Lecą ptaszki do karmnika”
Nauczyciel mówi: „Ptaki zimą latają do karmników, bo tam jest jedzenie”. Na hasło „ptaszki lecą” dzieci biegają po sali, a na hasło „ptaszki jedzą” zatrzymują się, jakby były przy karmniku.
Podsumowanie zajęć:
Nauczyciel pyta dzieci, czego się nauczyły. Wspólna rozmowa o tym, jak można pomóc zwierzętom zimą, i przypomnienie, by nie zapominać o uzupełnianiu karmników.
Te scenariusze mogą pomóc dzieciom zrozumieć trudności, jakie napotykają zwierzęta zimą, oraz nauczyć się, jak ważna jest pomoc zwierzętom w tym czasie.